Billede på tema om antipronation eller ej

Antipronation eller ej?

I 2012 konkluderede en artikel i Ugeskrift for Læger, at der ikke er videnskabeligt belæg for at anbefale løbesko med antipronation på baggrund af løbestilsanalyser. Tværtimod så tyder flere studier på, at jo mere skoen er designet til at hjælpe dig, jo flere skader risikerer den at medføre. Budskabet skabte væsentlig debat i både ugeskriftet og i pressen. Der var selvsagt megen modstand fra dem, der lever af at sælge dyre løbesko og løbestilsanalyser.

Pronation og antipronation kort fortalt

Pronation er en naturlig og vigtig del af fodens funktion under gang og løb. Pronationen har betydning for den naturlige støddæmpning og for mekanikken i fod, knæ og hofte. Ved pronation roteres benet indad og fodens svang sænkes. Ved antipronation risikerer man således at fjerne noget af fodens naturlige bevægelse.
Nogle personer pronerer ekstra meget, hvilket i teorien kan overbelaste muskler, sener og led. Tankegangen bag anbefaling af løbesko med antipronation er formodentlig den samme, som når der for eksempel tilbydes svangstøtteindlæg til personer med platfod, jf. vores tidligere blog om fodindlæg

Løbestilsanalyse

Udgangspunktet for anbefaling af antipronationssko sker typisk på baggrund af en løbestilsanalyse. Der er dog flere problemer ved disse såkaldte analyser, der udelukkende fokuserer på hælens position i standfasen, altså den periode hvor hele foden har kontakt med underlaget.

Der indgår nemlig en lang række bevægelser i fodens tredimensionelle struktur. Ensidigt fokus på hælens position alene, synes derfor ikke at favne fodens fulde potentiale. Dertil må man også se på knæ og hofter, da problemer her kan ændre fodens mekanik. Sidst men ikke mindst så er der ikke nogen sikker årsagssammenhæng mellem pronation og udvikling af skader!

For at understrege sidstnævnte er der her et link til en optagelse af langdistanceløberen Haille Gebrselassie, der i sin tid ofte vandt og aldrig havde skader. Han var naturligvis en ener og den massive overpronation, der her ses i anklerne, ville hos andre muligvis give skader – men vi ved det som sagt ikke med sikkerhed!

Løbesko og løbeteknik

Studier viser tilmed at jo dyrere løbesko, jo større risiko for skader. Der er faktisk professionelle trænere i USA, der forlanger at deres løbere ikke bruger mere end 40-50$ på deres løbesko, da de erfaringsmæssigt ved at det er bedst for dem!
Tendensen de seneste år går da også i retning af en mere minimalistisk tilgang, med barfodsløb som det mest ekstreme. Vælger man forfodsløb bliver diskussionen om antipronation nærmest overflødig, men det kræver både teknik og vejledning.

Hvad skal man så vælge i en verden med modstridende informationer? Først og fremmest bør du vælge løbesko, som grundlæggende føles rare uanset hvad en given løbeanalyse siger. Er der begrundet mistanke om, at overpronation er årsag til eventuelle skader, kan du vælge at blive behandlet – med eksempelvis specifikke øvelser – frem for ved passiv støtte i skoene.

Mange opfatter løb som noget elementært alle kan udføre. Men som alle andre sportsdiscipliner kræver løb tekniske færdigheder, der opnås gennem gradvis tillæring. Det er altså langtfra alle der bare kan løbe derudaf, uden at det får konsekvenser. Så vores råd er, brug din tid og dine resurser på gradvis opbygning og tillæring i stedet for på specifikke løbesko.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *