Træn din balance

Træn din balance

En god balance kan både mindske risikoen for fald hos ældre og forebygge skader i dagligdagen og ved sportslig aktivitet. Men de færreste af os tænker over betydningen af en god balance før vi mister den – enten når balancesanserne svækkes med alderen eller som følge af sygdom, eller når vi helt bogstaveligt talt mister balancen.

Sansernes betydning for balancen

Vores balanceevne afhænger af samspillet mellem balancesanserne og hjernen. De tre sanser vi bruger til at holde balancen er:

  • Synssansen – fortæller dig om omgivelserne står stille eller bevæger sig
  • Vestibulærsansen (balanceorgan i det indre øre) – fortæller dig om dit hoved roterer eller accelerer, og hvilken position det har i rummet (3D)
  • Stillingssansen – fortæller dig om din krops position

Hvis en eller flere af balancesanserne er svækket, fx. som følge af piskesmæld eller hjernerystelse, vil man kunne opleve at balancen er forstyrret. Enten i form af svimmelhed eller som dårlig tolerance overfor eksempelvis karruseller.
Man kan sammenligne balancesystemet med den triangulering, som satellitter udfører for at finde en korrekt GPS-position. Er der ikke data fra alle tre satellitter, kan den nøjagtige position ikke udregnes. Sådan er det også med vores balancesystem. Mangler der, eller modtager hjernen unøjagtig information fra disse sanser, så udfordres vores balanceevne.

Men det er ikke kun ved traume eller sygdom at balancesystemet kan svækkes. Manglende stimulering kan over tid også medføre svækkelse. Alle vore sanser og færdigheder kræver vedligeholdelse, hvis vi vil beholde. Et klassisk eksempel kunne være et sprog vi har lært i skolen, bruger vi det ikke, mister vi evnen igen. Eller sagt med et populært engelsk udtryk ”use it or loose it”.

Så er dit liv præget af stillesiddende arbejde, passiv transport og manglende sportslig aktivitet, kunne det være en ide at udfordre dit balancesystem.

Hvordan træner man sin balance

Balanceevnen stimuleres faktisk allerede gennem mange af de sports- og fritidsaktiviteter, de fleste dyrker. Nogle mere end andre. Er du eksempelvis orienteringsløber eller dyrker Parkour bliver dit balancesystem godt stimuleret. Er du derimod mere til yoga, svømning eller klassisk styrketræning, vil der være færre udfordringer for balancen.

Øvelser der styrker balancen

I princippet vil enhver øvelse, der inddrager de tre nævnte sanser på en ny og udfordrende måde, styrke din balance. Som eksempler kan nævnes:

  • Stå på ét ben – er dette let for dig, så prøv at dreje hovedet hurtigt eller luk øjnene
  • Fokuser dit syn på et objekt samtidig med at du drejer hovedet – evt. mens du står på ét ben
  • Sørg for god kropskontrol af især nakke, ryg og fødder
    Desuden er god kontakt til dine fodsåler vigtig! Undgå at skåne dem med bløde såler og lignende. En massagebold under fodsålen kan gøre underværker

Hjernen har en utrolig evne til forandring, så selvom det kan synes meget svært blot at stå med samlede ben og lukkede øjne, så kan balanceevnen alligevel genoptrænes.

2 kommentarer til “Træn din balance”

  1. Karina siger:

    Kære westloft
    Jeg er tidligere kommet i jeres klinik i glostrup med rygproblemer. Nu står jeg imidlertid i et nyt problem mange år efter . Jeg startede med at jeg nogle gange efter natten var lidt stiv og ryggen var bøjet mod højre. Stivhed men ingen smerter, jeg strakte mig blot ud og så på arbejde. På et tidspunkt begyndte jeg at få nogle jag i ryggen i forbindelse med at jeg rakte ud efter ting fx under indkøb og det at køre en indkøbsvogn føltes ubehageligt og stramt i sider / over hofte . Jeg tog smerte stillende piller og smerterne bliv gradvist aftagende. Men så snart jeg stoppede de smertestillende piller kom der nye jag fra lænden sammen område i Højre side af lænd. Da jeg er medlem af falck fik jeg en tid ved kiropraktor. Det hjalp da lidt, med en umiddelbar forværring og smerter 2-3 dage efter behandling . Dette blev ved gennem ca 12 -16 behandlinger. Jeg kontaktede nu en fys. Han mener jeg har en stram hofte bøjer . Efter hans behandling ( tryk på baller / hofte primært er jeg ofte meget stiv og smerteplaget et par dage. Derefter stagnere det. Men jeg oplever stadig nedsat bevægelse som føles at side i lænd hofte specielt ved bøjning af kroppen til siden ( side bøjning ) jag kommer der stadig specielt når jeg skal række ud og frem med armene ( som når man skal ligge vare i en indkøbsvogn osv ) har i en ide el tror i jeg er på rette kurs med den stramme hoftebøjer. ?
    Smerterne / spændinger sidder over hoftekamen i lænden og jag føles i lænd lidt længer oppe . Håber på et svar fra jer . Og tak for hjælpen dengang jeg kom hos Louise i glostrup mvh Karina

  2. WestLoft siger:

    Hej Karina
    Tak for din henvendelse, og beklager det sene svar! Håber du har fået løst dit problem. Uanset lyder det som et problem i en af de nederste diskusskiver i lænden. Normalt kan dette løses med nogle simple øvelser kombineret med lidt manuel behandling.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *