Træn din balance

Træn din balance

En god balance kan både mindske risikoen for fald hos ældre og forebygge skader i dagligdagen og ved sportslig aktivitet. Men de færreste af os tænker over betydningen af en god balance før vi mister den – enten når balancesanserne svækkes med alderen eller som følge af sygdom, eller når vi helt bogstaveligt talt mister balancen.

Sansernes betydning for balancen

Vores balanceevne afhænger af samspillet mellem balancesanserne og hjernen. De tre sanser vi bruger til at holde balancen er:

  • Synssansen – fortæller dig om omgivelserne står stille eller bevæger sig
  • Vestibulærsansen (balanceorgan i det indre øre) – fortæller dig om dit hoved roterer eller accelerer, og hvilken position det har i rummet (3D)
  • Stillingssansen – fortæller dig om din krops position

Hvis en eller flere af balancesanserne er svækket, fx. som følge af piskesmæld eller hjernerystelse, vil man kunne opleve at balancen er forstyrret. Enten i form af svimmelhed eller som dårlig tolerance overfor eksempelvis karruseller.
Man kan sammenligne balancesystemet med den triangulering, som satellitter udfører for at finde en korrekt GPS-position. Er der ikke data fra alle tre satellitter, kan den nøjagtige position ikke udregnes. Sådan er det også med vores balancesystem. Mangler der, eller modtager hjernen unøjagtig information fra disse sanser, så udfordres vores balanceevne.

Men det er ikke kun ved traume eller sygdom at balancesystemet kan svækkes. Manglende stimulering kan over tid også medføre svækkelse. Alle vore sanser og færdigheder kræver vedligeholdelse, hvis vi vil beholde. Et klassisk eksempel kunne være et sprog vi har lært i skolen, bruger vi det ikke, mister vi evnen igen. Eller sagt med et populært engelsk udtryk ”use it or loose it”.

Så er dit liv præget af stillesiddende arbejde, passiv transport og manglende sportslig aktivitet, kunne det være en ide at udfordre dit balancesystem.

Hvordan træner man sin balance

Balanceevnen stimuleres faktisk allerede gennem mange af de sports- og fritidsaktiviteter, de fleste dyrker. Nogle mere end andre. Er du eksempelvis orienteringsløber eller dyrker Parkour bliver dit balancesystem godt stimuleret. Er du derimod mere til yoga, svømning eller klassisk styrketræning, vil der være færre udfordringer for balancen.

Øvelser der styrker balancen

I princippet vil enhver øvelse, der inddrager de tre nævnte sanser på en ny og udfordrende måde, styrke din balance. Som eksempler kan nævnes:

  • Stå på ét ben – er dette let for dig, så prøv at dreje hovedet hurtigt eller luk øjnene
  • Fokuser dit syn på et objekt samtidig med at du drejer hovedet – evt. mens du står på ét ben
  • Sørg for god kropskontrol af især nakke, ryg og fødder
    Desuden er god kontakt til dine fodsåler vigtig! Undgå at skåne dem med bløde såler og lignende. En massagebold under fodsålen kan gøre underværker

Hjernen har en utrolig evne til forandring, så selvom det kan synes meget svært blot at stå med samlede ben og lukkede øjne, så kan balanceevnen alligevel genoptrænes.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *