Trækker du vejret rigtigt

Trækker du vejret rigtigt?

Selve mekanismen bag det at trække vejret, kan have stor betydning for smerter og bevægelighed i nakke, skuldre og ryg. Problemet kan opstå når vores vejrtrækning bliver overfladisk. Overfladisk vejrtrækning er når vi ikke trækker vejret helt ned i maven, men overvejende i den øvre del af brystet. Særligt kvinder kan have tendens til overfladisk vejrtrækning, men det ses også hos mænd.
Der kan være mange årsager til, at vejrtrækningen ændres i en uhensigtsmæssig retning. Hos nogle kan det skyldes stress eller angst med decideret hyperventilation. Det kan også skyldes fysiske skader på ryg eller ribben, herunder operation. Sygdom og operation i den øverste del af mavehulen, eksempelvis lever, galdeblære eller mavesæk kan også påvirke måden vi trækker vejret på.

Mellem lungerne og maven har vi mellemgulvet, også kaldet diafragma. Mellemgulvet er en stor flad, kuppelformet muskel, der ved sammentrækning skaber undertryk i lungerne hvorved luften trækkes ind. Som et stempel, presser musklen på organerne i mavehulen så maven udvides. Når musklen slapper af, vil elasticiteten i mave, lunger og ribben automatisk presse luften ud og maven trækkes ind. Dette bør være den primære bevægelse ved almindelig afslappet vejrtrækning. Der findes en række hjælpemuskler, når der er behov for mere ilt som ved fysisk anstrengelse. Hjælpemusklerne, der blandt andet ses i nakke og skulderregion, bør ikke være særligt aktive i hvile.

Trækker du vejret rigtigt lige nu?

Du kan teste dig selv, ved at placere den ene hånd på brystet og den anden på maven. Tag en halvdyb, rolig indånding og registrer hvor der er bevægelse. Trækker du vejret rigtigt, er det primært maven der henholdsvis udvides og trækkes ind. Brystkassen skal også bevæge sig, men i mindre grad – pas på, du ikke skyder brystet frem eller hæver skuldrene og derved spænder i nakke- og skuldermuskler. Er din vejrtrækning ikke optimal, kan det korrigeres gennem forskellige behandlingsteknikker og specifikke øvelser.

Tip til bedre vejrtrækning

Fokuser mere på udånding end indånding! Dette er vigtigt både i hvile og ved aktivitet. Ved fysisk og psykisk stress har mange en tendens til korte, hurtige vejrtrækninger, hvilket skaber en uhensigtsmæssig balance mellem ilt og kuldioxid i blodet. Hvis du ændrer dette, så udåndingen relativt fylder mere end indånding, vil du opleve større afslapning, mere energi og mere udholdenhed. Prøv det også når du løber.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *